Friday 14 November 2014

Sahabatku rumahnya diatas pokok sena

Senja..
Perubahan  cakerawala  berganti  bulan  setelah  tenggelamnya  matahari..

Saat  ini  selalunya  baru  ku  pulang  dari  sekolah  tiba  dirumah..

Berkayuh basikal  menaiki  jambatan  sungai  kenderong..berseorangan  mengambil  jalan  pintas  melalui  hutan.Terdapat  laluan  kecil  muat  utk  pejalan  kaki  meredah  hutan itu..

Dayang  atau  Hambali  akan  bertemuku  di  kepala  jambatan  seberang  sungai  utk  teman  aku  meredah  hutan.

Dalam  seminggu  pasti  2x  aku  akan  melihat  hidangan  makanan  di  bawah  pokok  manggis tapi  'dayang' selalu  menjadi  penghalang  utk  aku  menghampiri  telor  ayam  hitam  pulut  kuning.Katanya  jangan  itu  makanan utk  hidangan setan. Jika nanti  ambil kita  tak  boleh  tidur  malam.
■■
Esok kami  pegi  sungei kita  main  baling  batu  terbang  tengok  sapa  baling  paling  banyak na' aku  atur  tentative  utk  Esok  pagi.

'Esok  hujan,mu jangan  turun  sungei  kepala  air  deras..' balas  hambali..

Aku  pandang ke atas langit..elok  jer  cuaca..

Elok  aku ingin  bersuara  selepas  parkir  basikal  bawah  rumah  pokcik ..dua  beradik  itu  telah  hilang..cepat  benar  langkah  mereka   ini..

'Mu sembang  ngan  sapa  tu  ema!jerkah  cik  besah..

No comments:

Post a Comment