Wednesday 26 November 2014

Jangan kecewa tidak BERANAK..telusi sirah..

Berapa ZURIAT Saidatina Aishah R.A bersama  Nabi Muhammad S.A.W?

Bukankah Saidatina Aishah adalah satu2nya  anak dara yang dinikahi baginda juga  yang  paling muda?
■■■■
Soalan ini yang  memasuki mimpi tatkala aku ketiduran di sejadah  sewaktu  terbangkit  di  waktu  BONUS 1/3 malam  tadi..

Saya tahu..

Ramai ahli agama dan bergelar ustaz/ustazah bersama saya menjadi kawan Fb..

Minta jasa baik kalian utk berkongsi kisah tentang Saidatina Aishah R.A di ruang komen  berkenaan berapa orang ZURIAT Saidatina Aishah R.A serta  kehidupannya bersama Rasulullah  S.A.W..

Ini bukan status 'bajet beriman' tapi status  pertanyaan kepada mereka yang berilmu utk  berkongsi  bersama  di  khalayak supaya soal  jawab boleh berlaku instead of tanya PAKCIK  GOGGLE.

Wallahu'alam
■■■

Alhamdulillah..berikut  adalah antara  response  daripada sahabat2 yang membantu makcik  di dlm soalan diatas..

■Rasulullah saw bernikah dgn aisyah ketika aisyah berumur 7@8 tahun. Berkumpul dengan Rasulullah saw ketika berumur 9thn. Ketika Rasulullah saw wafat, aisyah berumur 18thn.
*Sumber:biografi lengkap Rasulullah.

■Seorg anak angkat yg dipelihara oleh Aisyah yg diambil drp kakaknya, Asma bt abu bakar.

■..buku biografi tu katenye ade byk perbahasan..terutamanya umur aisyah masa kahwin nabi...mcm hajar ckp..ada dalil naqli dan aqli yg membahaskan..mcm tu juga ank nabi dgn khatijah..ada kata 7, ada kata 8...

TAJUKnya persoalan mimpi  Haida Kamaruzaman adalah :

'..isu aisyah tiada ank sedangkn semasa bernikah dengan Rasulullah  S.A.W adalah   DARA..muda belia'

*Persoalan anda yang mengenali aku mahupun tidak mungkin ada yang MENJUIH BIBIR..

*Mengapa di tanya  di khalayak..?Cari  sendiri2  sudahlah..mengada2..

Aku ada jawapan aku yang tersendiri..antaranya:

Utk SEDARKAN manusia[perkara yang lupa]bahawa INSAN seperti Saidatina Aishah R.A diuji tiada bernasab..kita manusia HINA nak PERSOAL pasal anak ORANG?

Sesungguhnya..sejak aku menerima pertanyaan dari mimpiku..Aku  menggigil..KOSONG!!
Ia seolah olah memberi petanda buat aku mengharungi  hidup..
Allahuakbar!!
■■■■
Apakah kerana rasa cemburu aisyah kpd khatijah, sehingga Allah uji dia tiada BER_anak?risau jika ada anak, kasih nabi lebih kpd anak berbanding aisyah?
wallahu'alam..

Di atas adalah antara pendapat sahabat2  yang sudi membuka minda  berdiskusi..berikut juga ayat ayat  berikut:

*Janji perbahasan itu daripada yg layak sbb bila mereka bg tausiyah pun, mereka akan bg tau byk perbahasan tntg nie...

*Aku tye ustaz ustazah ofc aku pon dorg xdpt jwb..sirah..penutupnya..rezeki allah..☺
X pnh lg dpt soklan mcm ko bos..haha

*Apa yg jd di zaman Rasulullah saw, adalah sbgai petunjuk dan contoh utk zaman kita nie...
Allah maha mengetahui.

*Sekiranya semua isteri Rasulullah punya anak.
Apa akan jd pd kita skrg yg x der ank?

*xsilap ada yg kata, sbb aisyah gedung ilmu,asbab beliau single,anak dara yg cerdik,maka serap bnyk ilmu dr rasulullah,wallahualam,yg pasti mesti ada mission penting Allah nak berikan kan kan..

Tertarik  dengan  pendapat  seorang  sahabat:

'Aku tye ustaz ustazah ofc aku pon dorg xdpt jwb..sirah..penutupnya..rezeki allah..☺

Adakah Ustazah  itu  BERILMU dan BERAMAL  dengan kata2nya?😊

Kenapa aku bertanya begitu?
Lazimnya orang kita..BERILMU tetapi Tidak  BERAMAL..fikir2kan..

Setakat nih hat ofis aku ustzh nye ok2...yg aku tye nih blh diyakini la..haha...

JARANG nak jumpa ustzah  begini..Kesian aku sbb lingkungan hidup aku kebanyakkannya BERILMU  tapi tidak BERAMAL..

Bertanya soal anak pada orang seperti manusia yang tidak berilmu..
Kekadang aku keliru..
Ustaz/ustazah layakkah di  panggil mereka ini?
Iskh3x..kesian..

*Bos..ko tau sbb ape aku kate diyakini?sbb sorg ustzh ni, kawen dah berbelas tahun tak de anak..sorg tu kawen thn lps, smpi skrg lum ade rezki lg..jd, kitorg dah biasa..diorg x pnh tny org tp org selalu tye diorg..
Jd, soklan aku kt dorg psl aisyah blh jd jwpn balas utk dorg lps ni..ngeee

Kt ofc aku ade 4 org ustazh...msing2 mcm2 latar blkg..alhamdulillah aku dikelilingi kebanyakkannya yg berilmu dan beramal...wpun ade a few yg berilmu tp kurang amalnye..
Ade guna soalan ko nih..tp di luar jangkaun akal..
■■■

■Berapa  orang  anak  Rasullullah  S.A.W?

Jawapan daripada pembaca:*sila  buat  rujukkan  utk  kesahihan*

'Assalamualaikum...nabi hanya ada anak bsama istri baginda khadijah iaitu qasim, abdullah, fatimah, zainab, ruqaiyah n umi kalsum.. dan bsama isteri baginda mariah qibthiah iaitu ibrahim...

Saidatina aisyah tiada zuriat bersama Rasulullah ada hikmahnya..dan hikmahnya hanya Allah yg mngetahui..siapalah kita nk prtikaikan kuasa Allah..*sory bukan ahli agama utk jwb brkaitan sirah ke pe..tp cuma skdar sebatas ilmu yg ada..

Jawapan yang terbaik diterima daripada sahabat ini di dalam memberi KEKUATAN dan CELIK MINDA kepada isteri yang masih belum dikurniakan zuriat sendiri Ujian Allah Taala walaupun pelbagai D.U.I.T [DOA USAHA IKHTIAR TAWAKAL] telah dibuat seterusnya hanya kebergantungan kepada Allah..

Ayuh lihat Jawapan ini wahai   isteri solehah dambaan  suami..

'Aseef kak, maslahat fon dan internet
serta baru perasan mesej akak ,menyebabkan kelewatan membalas.Insya Allah saya usaha share sebaiknya.Saidatina Aisyah RadiyallahuAnha merupakan isteri termuda Rasul SAW. Pelbagai riwayat yang menafsirkan umur beliau ketika menikahi Rasul SAW. Ada yang mengatakan 9/10 tahun tapi beliau mula menjalankan kewajipan sebagai isteri ketika belasan tahun 15/16 tahun.Beliau juga di beri kesempatan menemani baginda ketika tibanya kewafatan baginda Alaihissalam.Ketika bersama Rasul SAW ,beliau tidak mempunyai zuriat .Apabila menelusuri seerah baginda.,kita maklumi bahawa anak2 baginda adalah hasil zuriat bersama Saidatina Khadijah RA. Tetapi mengimana qada' dan qadar Allah,Saidatina Aisyah tidak menyerah kalah,memanfaatkan kecerdasan dan kepetahan lisan dengan membentuk diri sebagai ilmuwan terulung. wallahu A'laam.

No comments:

Post a Comment